"Zabawy w kodowanie" - innowacja pedagogiczna 2021/2022

Liczba odwiedzających: 784

„Zabawy w kodowanie „ – innowacja pedagogiczna 2021/2022
 
I. OPIS ZASAD INNOWACJI
Zajęcia wprowadzą najmłodsze dzieci w „świat kodowania”. Zabawa z przedszkolakami odbywać
się będzie głównie offline z wykorzystaniem profesjonalnych pomocy dydaktycznych: mat do
kodowania, kolorowych kubków, kolorowych tematycznych żetonów oraz pomocy wykonanych przez
nauczycielkę, do zabawy. Wykorzystywany będzie także sprzęt komputerowy oraz tablica
multimedialna.
II. CELE
Cel ogólny:
Zabawy z matematyką dla dziecka 3 letniego mogą być ciekawą, łatwą i inspirującą zabawą,
która uczy, pobudza myślenie, zaciekawia otaczającym światem. Najważniejsze jest jednak w jaki
sposób i jakimi metodami nauczyciel zainspiruje dziecko do działania i pobudzi chęć odkrywania
otaczającego świata.
Na etapie 3- latka najważniejsze jest doświadczanie. Maluch uczy się w toku działania na
przedmiotach rzeczywistych, lub ich symbolicznych odpowiednikach. Ważne jest również włączenie
aktywności umysłowej dziecka w jego aktywność fizyczną. W ten sposób rozwija się myślenie,
tworzą się pojęcia, a dziecko nabywa nowe umiejętności, lub doskonali i utrwala już nabyte.
Założeniem niniejszego programu jest rozwijanie u dzieci przede wszystkim umiejętności logicznego
myślenia i wyobraźni przestrzennej. W czasie zajęć  Poszukiwacze będą rozwijać podstawowe funkcje
poznawcze takie jak: pamięć, koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową oraz koordynację
ruchową.
Podstawowe pomoce dydaktyczne - mata do kodowania, kolorowe kubeczki, gotowe pomoce z
projektu „Kodowanie na dywanie”, środki dydaktyczne wykonane przez nauczyciela, przedmioty
codziennego użytku oraz kolorowe klocki i żetony pozwolą nauczycielce, w taki sposób
skonstruować zajęcia, aby stroną aktywną było dziecko, które poprzez działanie, eksperymentowanie,
doświadczanie oraz manipulowanie przedmiotami nabierze doświadczeń, tak ważnych w procesach
poznawczych. Dodatkowo zajęciom towarzyszyć będzie spora dawka ruchu, zabaw przy muzyce i
częste zmiany aktywności.
Plansza posłuży również dzieciom do tworzenia pierwszych gier planszowych w których zadaniem
stanie się dotarcie do mety.
W treści wprowadzające podstawy kodowania można bardzo łatwo wpleść zajęcia z zakresu każdej
edukacji, połączyć z matematyką, edukacją językową, edukacją artystyczną, gimnastyką, a także
skorelować z celami projektu „ Wyzwania Bociana Teodora”.  Nie trzeba ich wydzielać, traktować jako odrębnych zajęć, świetnie bowiem korelują z
innymi treściami edukacyjnymi, są też „przezroczyste tematycznie”, więc niezależnie od
realizowanych zagadnień czy tematyki tygodnia będą współgrały na zajęciach.
Kodując z dziećmi, można realizować zagadnienia i cele podstawy programowej wychowania
przedszkolnego, realizować kierunki polityki oświatowej państwa, rozwijać kompetencje kluczowe.
Podczas zajęć z kodowania będą realizowane również zadania ogólnopolskiego programu „Kodowanie na dywanie ” (zmodyfikowane i dostosowane do możliwości 3-latka).
cele szczegółowe:
- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia,
- rozwój manualny oraz wzrokowo- ruchowy zwłaszcza motoryka mała,
- kształtowanie umiejętności społecznych ( współpraca w parach, w grupie),
- trening pamięci,
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności,
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności,
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;
- rozwijanie kompetencji cyfrowych dziecka,
- zapoznanie z nowymi technologiami i ich możliwościami,
- wdrażanie do samodzielnego działania, odkrywania i eksperymentowania,
- zachęcanie do podejmowania wyzwań i odwagi w działaniu.
 Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r.
Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r., foto nr 1, Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r., foto nr 2, Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r., foto nr 3, Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r., foto nr 4, Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r., foto nr 5, Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubeczków 24.02.2022r., foto nr 6,

Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r.
Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r., foto nr 1, Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r., foto nr 2, Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r., foto nr 3, Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r., foto nr 4, Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r., foto nr 5, Kodowanie na dywanie z wykorzystaniem pszczółki Bee -Bot 23.03.2022r., foto nr 6,