Przedszkole jest jednostką podległą Gminy Nieporęt (http://www.nieporet.pl)
Optymistyczne Przedszkole

Motto przedszkola:

Bo odkrywać świat, to nasza wielka sprawa

Bo zdobywać świat, to jest nasz wielki cel

My odkrywcy z Akademii wyruszamy

A więc ruszaj z nami bracie, jeśli chcesz."

Dane teleadresowe

Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym

ul. Rybaki 24, 05-130 Zegrze Południowe
tel./fax (22) 782-21-51
e-mail: gpzp@nieporet.pl
www: http://gpzp.nieporet.pl

Dyrektor - mgr Anna Kołodziej

Inspektorem Ochrony Danych w Gminnym Przedszkolu im. Akademii Małych Odkrywców w Zegrzu Południowym jest Pani Iwona Hećko-Umińska, e-mail: support@inbase.pl


Projekt edukacyjny "Drzewo"

Projekt edukacyjny „Drzewo”
Jest projektem przyrodniczym realizowanym w grupie „Wynalazców” i „Zdobywców”. Ma za zadanie przybliżyć dzieciom znaczenie drzew ogólnie w przyrodzie, gospodarce i w prywatnym życiu człowieka.
Wszędzie wokół nas, na wsi, w górach, a nawet w szarych miastach rośnie mnóstwo drzew o rozmaitych kształtach, ubarwieniu i rozmiarach. Warto zadać sobie pytanie: „Jak wyglądałoby nasze życie bez drzew?”, „Co zyskujemy dzięki ich niezmiennej obecności wokół nas?” Na te i inne pytania Przedszkolaki ze starszych grup Gminnego Przedszkola „Małych Odkrywców” w Zegrzu Południowym będą się starały znaleźć odpowiedź podczas podróży w krainę przyrody. Treści przybliżone za pomocą przestrzennych technik plastycznych, muzycznych i literackich staną się z pewnością łatwo dostępne dla młodego odbiorcy.
W pierwszym etapie projektu dzieci dowiedzą się, że wszystkie drzewa mają taką samą budowę i składają się z pnia, podtrzymującego konary i gałęzie, korzeni wrośniętych głęboko w ziemię, i pięknej korony, założonej z tysięcy zielonych liści lub igieł. Wiele drzew zmienia swoją szatę i koloryt w zależności od pory roku. Ubarwiają i kształtują krajobraz nie tyko Jeziora Zegrzyńskiego, ale i całej Polski.
Drzewo jako dawca życia na ziemi wytwarza niezbędny do oddychania gaz – tlen. Jednocześnie staje się domem dla zwierząt, a jego części , owoce, pozwalają żyć w zdrowiu i dobrej kondycji. Liście dają schronienie przed mrozem w zimie i upałem w lecie. Drewno ogrzewa domy lub staje się surowcem do wykonywania wielu niezbędnych człowiekowi rzeczy, jak meble, zabawki, papier, a nawet domów. Kora, liście, soki stanowią ważną część lekarstw pomagając człowiekowi przywrócić nadwątlone zdrowie. Zatem trudno wyobrazić sobie życie na ziemi bez wsparcia tej największej z roślin. Należy o nie dbać i je chronić. O sposobach pielęgnacji i ochrony drzew opowiedzą zawodowcy z Nadleśnictwa Jabłonna w ośrodku szkoleniowym w Skierdach. Leśna wycieczka z pewnością odpręży dzieci, ale również może zainspirować do sadzenia nowych drzew w naszych ogrodach. Przedszkolaki spróbują swoich sił podczas sadzenia i pielęgnacji małego drzewka w ogrodzie przedszkolnym.
Drzewo wspiera wiele istotnych części życia człowieka, tak że stało się inspiracją dla poetów i prozaików. Pobudziło ich wyobraźnię do tego stopnia, że powstało wiele skojarzeń - symboli. Drzewo jest zatem przede wszystkim symbolem życia, siły i długowieczności, niczym dąb z przedszkolnego korytarza jest wstanie oprzeć się upływowi czasu. Drewno od wieków ogrzewało ludzi, a blask ogniska odstraszał dzikie zwierzęta, dając poczucie bezpieczeństwa. Drzewo - symbol domowego ogniska jest często opiewany w literaturze. Przedszkolaki posłuchają opowiadań i wierszy o tematyce związanej z drzewem. Obejrzą atlasyi książki dla dzieci, dzięki czemu będą mogły rozwijać zamiłowanie do czytelnictwa.
W ostatnim etapie projektu, kiedy młode umysły napełnią się wiedzą przyrodniczą, popartą doświadczeniem, dzieci będą mogły rozwinąć swoje uzdolnienia i talenty podczas mini przedstawień w teatrze „Drzewa, pracach plastycznych, tańcu.
Nasze działania miały na celu:
• rozbudzenie w dzieciach zainteresowania przyrodą i nauczenie podstawowych umiejętności pielęgnacji roślin,
• zdobywanie wiedzy w zakresie lokalnych ekosystemów: ogród przedszkolny, park, las;
klasyfikacji drzew na liściaste i iglaste,
• kształtowanie postaw proekologicznych i sposobów ochrony drzew
• rozbudzanie zainteresowań regionem, jego architekturą oraz krajobrazem,
• odzwierciedlanie spostrzeżeń w formie plastycznej, dzielenie się nimi z innymi,
• rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności,
• kształtowanie rozumowania poprzez skojarzenia typu drzewo – dom, drzewo – ciepło, drzewo – ciepło domowego ogniska, drzewo – meble,
• doskonalenie umiejętności zadawania pytań,
• wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości,
• kształtowanie umiejętności współpracy i współodpowiedzialności.
Realizacja projektu odbywała się w postaci:
1. Wykonanie makiety wyjątkowego drzewa na przedszkolnym korytarzu, na którego liściach znajdą się imiona uczestników .
2. Stworzenie przedszkolnego atlasu drzew – dzieci przygotowują atlas drzew rosnących w pobliżu przedszkola, zamieszczają w nim fotografie, wykonane przez siebie szkice, nasiona, liście.
3. Odwiedziny leśnika połączone z opowiadaniem o pracy w lesie. Zachęcenie do podjęcia zawodu w przyszłości.
4. Udział w Warsztatach organizowanych przez Nadleśnictwo Jabłonna w Skierdach – placówce oświatowej lasów państwowych. Zapoznanie się ze zmianami charakterystycznymi na kolejnych etapach w życiu drzewa. Oglądanie maszyn służących do sadzenia lasu. Udział w grillu z kiełbaskami.
5. Sadzenie drzewa w ogrodzie przedszkolnym. Umieszczenie przy nim tabliczki z nazwą drzewa oraz datą jego zasadzenia, zaznaczenie na „miarce wzrostu drzewa” – wysokości sadzonki (pozwoli to na dalszą obserwację rozwoju drzewa). Omówienie zasad związanych z pielęgnacją danego drzewa.
6. „Las w sztuce” – stworzenie pracy plastycznej z wykorzystaniem surowców pochodzenia roślinnego.
7. Stworzenie „Kodeksu przyjaciela drzew”. Określenie zasad zachowania w lesie oraz ochrony drzewa.
8. Oglądanie przekroju pnia drzewa, liczenie jego słojów, nauka określania wieku drzewa.
9. Oglądanie przekroju różnych gatunków drewna, porównywanie ich koloru, zapachu, wyglądu słojów.
10. Układanie układanki "Rymowanki - Odkrywanki” - „Drzewo” dzieci układają wielkoformatową planszę, korzystając z podpowiedzi zawartej w krótkich rymowankach, które są komentarzami do poszczególnych elementów obrazka.
11. „Jakim jestem drzewem?” – zgłaszają się dzieci chętne do zabawy dramowej, wybierają fotografię danego gatunku drzewa, następnie – kolejno – dzieci zamieniają się w dane drzewo i opisują swój wygląd . Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie o jaki gatunku mowa.
12. Mierzenie różnymi sposobami grubości pnia wybranego drzewa rosnącego w ogrodzie przedszkolnym.
13. „Jak wyglądał by świat bez drzew?” – rozmowa kierowana inspirująca do wykonania prac plastycznych.
14. „Drzewo iglaste, drzewo liściaste w czterech porach roku” – dzieci podzielone na grupy wykonują plansze z wizerunkami drzew iglastych lub liściastych z uwzględnieniem ich wyglądu w zależności od pory roku.
15. „Do czego ludzie wykorzystują drzewa?” – rozmowa inspirowana. Dzieci szukają drewnianych przedmiotów w swoim otoczeniu. Układają historyjkę obrazkową pt. „Jak powstaje krzesło”.
16. „Jak z drzewa powstaje papier?” – dzieci oglądają prezentację przygotowaną przez Nauczyciela, następnie spróbują przygotować papier czerpany.
17. „Z czym kojarzy się nam drzewo?” – dzieci biorą udział w rozmowie kierowanej związanej z zapoznaniem się i przytaczaniem znanych skojarzeń symbolicznych drzewa w życiu rodzinnym. „Drzewo - symbol życia”, „Drzewo – symbol domowego ogniska”, „Drzewo – symbol siły i długowieczności”. Podczas zabawy z chustą Klanzy powiążą kolory z symbolicznymi znaczeniami drzewa takie jak: dom, ciepło, rodzina, siła. Pomoże im w tym tocząca się piłka po kolejnych kolorowych polach.




Statystyka strony

Strona oglądana: 1683 razy.

Rejestr zmian

Wytworzył:Agata Tyska, Oliwia Łempicka, data: brak danych r., godz. brak danych
Wprowadził:Agata Tyska, data: 14.03.2016 r., godz. 18.27
Ostatnia aktualizacja:Agata Tyska, data: 20.03.2016 r., godz. 22.21
Rejestr zmian:
CzasAdministratorOpis zmiany
20.03.2016 r., godz. 22.21Agata TyskaEdycja strony
14.03.2016 r., godz. 18.35Agata TyskaEdycja strony
14.03.2016 r., godz. 18.34Agata TyskaEdycja strony
14.03.2016 r., godz. 18.27Agata TyskaDodanie strony

Copyright

© 2010 Gminne Przedszkole w Zegrzu Południowym
Zawartość merytoryczna: Agata Tyska, e-mail: gpzp@nieporet.pl
Projekt: INFOSTRONY - ADAM PODEMSKI, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl
Serwis uruchomiono 1 marca 2010 r.